Druhý dům aneb finance v astrologii

30.08.2024

V tomto článku se budeme věnovat astrologickému významu druhého domu. Tento dům analogicky odpovídá znamení Býka. V helénské astrologii byl nazýván Bránou Hádovi říše. Tento název může souviset s tím, že jde v pořadí o první dům s hrotem pod horizontem. Ať už je to jakkoliv, jde o dům se svým specifickým významem, který si zde detailně rozebereme.

Každá větší společnost na světě pracuje s nějakou formou financí a dochází v ní k dělbě práce, rozvrstvení společnosti do společenských tříd a k používání měny. Nutnost přijímat potravu a zajistit si jiné životní nezbytnosti nutí víceméně každého, aby se podílel na chodu tohoto systému. 

Tento systém se vlastně projevuje společenským životem a jeho hlediska by se daly přirovnat k Venuši postavené ve znamení Býka (cit pro spravedlnost pak k Venuši ve Vahách). Druhý dům v astrologii analogicky symbolizuje to, jak jsme do tohoto systému vsazeni obrazně na způsob rostliny vsazené do země. Ukazuje na to jak, s jakou energií a pomocí jakých prostředků budeme postupně prorůstat tímto systémem finančně-sociálních vztahů.

Znamení na hrotu domu určí základní okolnosti. Pokud bude například hrot v Kozorožci, přístup k finančním záležitostem bude vážný, chladný a metodický, výše popsaný společenský systém může být snadno vnímán jako žebřík, po kterém lze vlastním úsilím šplhat. Když bude hrot domu naopak ve znamení Lva, tak člověk bude pociťovat vždy přirozené právo na čestné místo v této finanční hierarchii. V Blížencích vznikne schopnost a sklon silou intelektu prozkoumat kde co na poli financí, a poté se nějak rozhodnout, čeho se jaksi přidržet, někdy i více věcí zároveň. Přitom také záleží velmi na tom, jak bude situované znamení Býka, např. při hrotu druhého domu v Blížencích se často může stát, že ve znamení Býka bude přímo Ascendent a tím se téma druhého domu stane zrozenci jaksi bližším.

Dále záleží na tom, kde je postaven vládce onoho znamení, ve kterém je hrot domu. Jeho postavení v jednom z domů ukáže na prostředky a oblasti, kterými bude finanční rozvoj nejvíce prorůstat. Sedmý dům například poukazuje na finanční zisk spojený s blízkým kontaktem s lidmi, rovnocennými společníky, veřejností ale možná také životním partnerem. Vládce ve dvanáctém domě poukazuje na překážky v tomto rozvoji, na možnou závislost na druhých, ale také na skrytý finanční rozvoj, na zisky ze zákulisních aktivit, pracovišť podléhajích utajení a jiné. Ve čtvrtém domě může souviset s obživou skrze zemědělství, pronajímaní nemovitostí nebo na práci z domova, ale také může symbolizovat nemovité dědictví. Důležité jsou také aspekty na tohoto vládce, jeho postavení ve znamení, vládce domu, kde vládce II. domu stojí atp.

Třetím významným faktorem je postavení planet přímo v II. domu. Pokud tyto planety onomu domu nevládnou, tak zpravidla vládnou jiným domům, jejichž záležitosti se ve druhém domě snaží prosadit. Například Mars ve druhém domě, pokud bude vládnout pátému domu, může velmi snadno vést k tomu, že se zrozenec bude snažit rychle vydělat, aby vzápení mohl peníze zase vydat na zábavu, lásku nebo tvorbu, případně na vlastní děti. Mars ale bude při práci ovlivněn tím, jak je postaven vládce domu. Pokud bude vládcem Slunce v XI. domě, lze Mars ve II. domě vnímat jako impulzivní sílu, která bude mít sklon jaksi silověji využívat přátelských kontaktů k výdělkům. Slunce přímo v domu dodá finanční sebevědomí, Měsíc cit, Merkur obratnost, Venuše schopnost navazovat příslušné vztahy, Mars průbojnou energii, Jupiter velkou přízeň, spoustu otevřených dvěří i ochotu se dělit a Saturn dle jeho postavení chladnou metodičnost. Při poškození planet II. domu vzniknou ve financích problémy, které souvisí s negativními projevy těchto planet.

Kromě toho, je vždy nutné přihlížet k tomu, kde je postaven zejména Jupiter, Měsíc a Bod Štěstí, nehledě na to, jestli mají nějaký vztah ke II. domu.

Jinak druhému domu je také připisovaná osobní svoboda a pocit osobní hodnoty. Obojí souvisí s tím, co jsme již probrali. Je jasné, že ekonomické začlenění do společnosti představuje různé stupně osobní svobody ve smyslu míry možnosti rozhodování se nezávisle na společnosti, co budu ve svém čase dělat, s kým se budu potýkat atd. Pocit osobní hodnoty pak souvisí se samotným životem v této společenské hierarchii, kde lze například v mnohem lépe placených nadřízených vidět kohokoliv od rovnocenných kolegů/přátel až po nenáviděné, ale nedotknutelné bohy. Takto se i dva lidé v objektivně stejných podmínkách mohou cítit subjektivně velmi odlišně s ohledem na jejich společensko-finanční status.

Jsou zde tři domy, které odpovídají zemským znamením. Pohlíženo z perspektivy výdělku VI. dům, odpovídající znamení Panny, symbolizuje spíše faktické podmínky v konkrétních pracovních okolnostech a nároky na jejich zvládnutí, kdežto X. dům, který odpovídá Kozorožci symbolizuje osobní růst v pracovním nebo veřejném životě, uznání, slávu, což jistě může vést k lepším financím, ale nutně nemusí přinést více osobní nezávislosti. II. dům na druhou stranu může napomoci ke zbohatnutí nebo k dobrému finančnímu zajištění, aniž by se člověk stal slavným, uznávaným nebo v pracovním smyslu obratným.

Někdy se ale stává, že hlavně ti lidé, kteří náhlé získají velký finanční obnos, který je vyprostí z jejich předchozích vztahů, zaznamenají velký úpadek směrem k destruktivnímu životnímu stylu. V tom by snad mohla být viděna také ona Brána Hádovi říše starých Řeků.

Nakonec s tím vlastně souvisí i to, na co druhý dům také poukazuje. Na míru a charakter lpění na majetku. V jednom případě může být majetek vnímán pouze jako prostředek k něčemu jinému, k dobré aktivitě. V druhém může být velmi hýčkán jako něco, do čeho je člověk až zamilován. V takovém případě je člověk také již uvázán v říši "mrtvých věcí".

Zdánlivě paradoxní je ale to, že svět, ve kterém víceméně vládne volný trh, vždy ve svých řadách utváří typy lidí, kteří nenuceně docházejí k závěru, že orientace zcela zaměřená na zisk a hmotné zabezpečení je nežádoucí. To se projevuje i v umění. Například již v roce 1941 vznikl snímek Občan Kane Orsona Wellese, kde je tato problematika ústředním motivem. Z novějších filmů lze připomenout například Zjizvenou tvář nebo Útěk do divočiny. Tyto příklady jasně ukazují na to, že v prostředí s tržní ekonomikou se téma odporu k posedlému hromadění majetku dostává až do mainstreamové zábavy. A kam toto vede? Člověk, který se již částečně odvrací od čistě hmotných zájmů, se stává idealistou.

Na druhou stranu velká území fungující na základě centrálně plánované ekonomiky a sociálního inženýrství zpravidla nedovolují nikomu zbohatnout tak, aby se stal nezávislým občanem, který je nucen řídit se pouze rozumným množstvím místních zákonů. Tento stav, kde nikdo mimo vládu a její věrné vazaly nedisponuje vlivným množstvím kapitálu vytváří prostředí chovanců, kterým prostě chybí zkušenost se zodpovědností spojenou s disponováním vlivným kapitálem. Tento stav přirozeně také vede k tomu, že lidé jsou vedeni státem i idealisticky a tím je značně redukován počet samostatně uvažujících jedinců. Výsledek je ten, že vidinou vlivného majetku jsou posedlí téměř všichni, bez vyhlídky na získání zkušenosti, jaké to s tímto majetkem ve skutečnosti je. Tento stav se pak zpravidla projevuje velkou mírou často až směšné závisti, na jejímž pozadí člověku v hlavě zní "Koho chleba jíš, toho píseň zpívej". (A když ti ten chleba nechutná tak ho pohoď u cesty v lese i s igelitkou.)

Záležitosti druhého domu se tedy vskutku mohou stát zdrojem velmi poučných zkušeností nejen na individuální úrovni ale i na úrovni celých národů. Náboženské tradice nás upozorňují na zhoubnost skrytou v nežádoucím vztahu k majetku. Možná že i astrologové starého Řecka viděli ve druhém domě symbolické nebezpečí, které lze přirovnat k sestupu do podsvětí. Historie ovšem - zdá se - ukazuje, že je to právě svoboda, která teprve dává všem zkušenostem užitečný ráz. Jedno je ale jasné, ztrátou svobody nelze vyřešit vůbec nic. Vůbec nic už jen proto, že společnost lidských duší není bezduchá matematická rovnice, která čeká na vyřešení nějakým sociálním inženýrem. I ekonomicko-společenské vztahy mají mnohem hlubší základ i podstatu a takto je třeba dívat se i na druhý dům v astrologii.