O kvalitách znamení

03.08.2024

V astrologii máme tři kvality znamení - kardinální, pevnou a pohyblivou. Tyto kvality se také dají charakterizovat jako iniciativní, ustálená a přizpůsobivá. Mezi těmito kvalitami lze sledovat určitou mocenskou dynamiku. Iniciativní kvalita je například považována za tu, která vytváří dominantní typy. Proč zde ale tato dynamika je? 

Podívejme se na život trochu filozoficky: Lidé i celé národy se cítí nesví, když neví, co mají dělat. Lidé nevědí, co mají dělat, když před sebou nemají žádný cíl nebo vizi a konkrétní představu jak jich dosáhnout. Ve světě ale existuje spoustu zdrojů těchto vizí, jedním z nich jsou třeba tradice a zvyk. Když například člověk nemá a potřebuje peníze, je zvykem najít si zaměstnání a pracovat v něm za mzdu. Úzkost mohou vyvolat některé okolnosti spojené s hledáním zaměstnání a s nástupem do něj, jinak ale je od začátku jasné, kam napnout síly - k nalezení žádoucího zaměstnání. Z tohoto příkladu lze odvodit, že pole života je vlastně chaos nekonečných možností, dokud se člověk nerozhodne udělat něco konkrétního a jakmile se nějaký konkrétní čin osvědčí, jiní lidé ho napodobují. Společnost nebo kultura je vlastně souborem těchto příkladů, na kterých dotyční lidé lpí. Tak vznikla třeba etiketa, právo, způsob slavení svátků atd. Jak to tedy ale souvisí s kvalitami znamení?

Ukázali jsme si, že život ve své hypoteticky čisté formě je chaos nekonečných možností, potencialit. Společnost nám dává různé normy, ale i tak je v každodenním životě celá řada situací, kde se lidé rozhodují sami bez předepsaných pravidel. Iniciativní kvalita se vyznačuje touhou i silou něco konkrétního a významného udělat a tyto činy pak vyvolávají silné reakce v dotčeném okolí. V tomto právě spočívá dominance iniciativních typů. Ti totiž rychle dokáží dát situaci nějaký konkrétní význam a pak podle toho jednat. Lidé bez této iniciativy vnímají pak tyto typy jako někoho, kdo tvoří pravidla v různých situacích asi jako když tradice, právo a zvyky tvoří pravidla pro obecný společenský život. Prostě svými rozhodnými činy tvoří příklady postojů vůči něčemu, co se předtím zdálo být chaosem s nekonečně mnoha možnostmi něco udělat.

Jinak se k tomuto chaosu možností staví ustálené typy. Ty hledají něco, na čem by mohli lpět a vystavět kolem toho svůj život jako kolem nějaké danosti. Mohou lpět více než ostatní na tradici, majetku, na citových stavech, nebo také na konkrétním filozofickém světonázoru atd. Takže zatímco iniciativní typy vyhledávají v chaosu možností, kde by se mohli uplatnit konkrétními činny, tak ustálené typy spoustu těchto příležitostí nechávají s nezájmem být a starají se o svůj vlastní "píseček" a o jeho konkrétnost. Tyto typy nejsou tedy tak dominantní jako iniciativní, ale přesto nenechávají svoji aktivitu iniciativními typy ovládnout, protože o jejich činnost nemají větší zájem. Mají prostě jinou strategii jak vnímat v chaosu světa něco konkrétního.

Ti kdo se nejvíce dostávají do vleku iniciativních typů, jsou typy přizpůsobivé. Přizpůsobivé  typy mají tendenci dobře vnímat činnost iniciativních typů i význam toho, co kolem sebe tvoří ustálené typy, ale samy o sobě postrádají schopnost zařídit, aby sami z chaosu udělali něco konkrétního. V nejistých situacích jsou tedy podřízeny iniciativním typům, ale pokud je jejich intelekt velmi dobře vyvinutý, brání se iniciativním typům tím, že dokážou velmi dobře zhodnotit význam a dopady činnosti kolem sebe a tím už se v konkrétním smyslu svobodně rozhodovat, co je pro ně žádoucí cesta a co ne. 


Dominantní je ten, kdo má nejvíce konkrétní postoj. Konkrétní postoj přizpůsobivým typům většinou chybí, ale přizpůsobivé typy jsou nejlépe uzpůsobené k tomu, aby "chaos stvoření" a všechny jevy, které se v chaosu snaží nastolit nějaký řád (nebo v případě běžných jedinců spíše miniřád), sledovali bez nutkání vnucovat tomu nějaký vlastní konkrétní význam. Obrazně řečeno jsou tedy typy přizpůsobivých znamení pozorovatelé toho, co se děje ve sféře příslušného živlu. Vzdušní Blíženci si získávájí velký intelektuální přehled o kdečem, včetně toho jak se lidé spolu dorozumívají. Zemní Panny zjišťují jaké jsou zde možnosti v praktickém ohledu ve všem, co se jich týká. Střelec má pro ohnivý živel sice konkrétní ideál, ale zkoumá, jak by se kde komu a čemu mohl přizpůsobit s ohledem na to, aby svůj ideál mohl šířit ve světě jaký je. Nakonec vodní Ryby žijí citových životem, ale na rozdíl od Raka a Štíra nemají tendenci dávat svým citům nějaký konkrétní význam, cítí to, co cítí a pouze to porovnávají, hodnotí s ohledem na dopady atd. Co se tedy týče konkrétních postojů, přizpůsobivé typy s pronikavým intelektem mohou mít velmi konkrétní představu o tom, jak život a svět kolem nich funguje.

Ustálené typy se snaží držet něčeho pevného. Zemní Býk se drží svých praktických zájmů, které mu obstarávají finance, bydlení, užitečné vztahy a cokoliv dalšího z čeho cítí pocit existenční jistoty. Ohnivý Lev cítí svoji vnitřní hodnotu a snaží se z tohoto sebevědomí vždy dělat pevné centrum svého života. Tato energie je také symbolem šlechtického stavu. Štír je vodní a proto citové znamení, ale má velmi vyhraněnou představu o tom, jak by se měl cítit a tak nenechává city jen tak plynout, ale udržuje jakoby vzdorovitým tlakem konkrétní citové naladění. No a vzdušný Vodnář dobře vnímá intelektem nebo intuicí to, co je vnitřní podstatou mnoha ustálených věcí: Společenské ideály, filozofické vývody, vědecké poznatky atd. Těchto věcí se drží a tím jakoby méně dbá na ustálené věci v pozemském smyslu, věcí které z předchozích ale vycházejí.

Iniciativní typy vyvíjí svoji aktivitu a volí konkrétní činy v chaosu možností s ohledem na příslušný živel. Ohnivý Beran jde přimočaře, vidí cíl a jde po nejkratší cestě dostupné jeho vůli a intelektu. Vodní Rak se citově poutá na lidi, v jejich středu se ale prosazuje a tím se stává někým konkrétním v rámci citových vazeb, proto je Rak také symbolem rodinného života. Vzdušným Vahám podobně jako Blížencům jejich živel dává intelektuální rozlet po společnosti, ale Váhy rozličným věcem přisuzují konkrétní význam a když vidí, že mnoho věcí má mnoho významů, staví je proti sobě a porovnávají je. Jde o znamení, které dává konkrétní význam společenskému životu. Na konec zemský Kozorožec v praktickém smyslu dobře rozpoznává, jak postupovat samostatně, vytrvale a metodicky - stylem cihla po cihle - ve snaze budovat z ničeho něco konkrétního, co si vytyčil.


Iniciativní znamení: Oheň - Beran ; Voda - Rak ; Vzduch - Váhy ; Země - Kozoroh 

Ustálená znamení: Země - Býk ; Oheň - Lev ; Voda - Štír ; Vzduch - Vodnář

Přizpůsobivá kvalita: Vzduch - Blíženci ; Země - Panna ; Oheň - Střelec ; Voda - Ryby


Kdybych měl shrnout význam kvalit a živlů s ohledem na to, co zde bylo řečeno, tak: Ve světě chaosu, který je chaosem do té doby, než se v něm děje něco konkrétního, je iniciativní kvalita původcem konrétních činů, které se chápou příležitosti uplatnit proti méně konkrétním postojům. Na druhou stranu ustálená kvalita je původcem vůle, která se chytá něčeho konkrétního a systematicky pak zdůrazňuje význam té věci nebo záležitosti. Rozdíl v porovnání s předchozí kvalitou je hlavně v tom, že důraz je kladen na stabilitu oné konkrétní věci, méně pak na snahu akcí vyvolat významnou reakci. Přizpůsobivá kvalita je původcem tendence chaos a konkrétní prvky v něm pozorovat, srovnávat atd. Pokud i zde vznikají konkrétní úsudky a postoje, tak se nejedná o produkt snahy tvořit s potencialit něco konkrétního, ale jedná se o konkrétní zhodnocení zákonitostí, které byly vypozorované v běhu života. Živly jsou pak obrazně čtyři prvky, ze kterých je stvořen materiál chaosu potenciálních možností, když je pak vytvářeno nebo skládáno dohromady něco konkrétního, tak se přitom klade důraz na ten nebo onen živel.


Praktické aplikace při výkladu - příklady:

Pokud má někdo například Slunce v přizpůsobivých Blížencích, tak intelektem pozoruje svět s důrazem na příslušný dům a identifikuje se na úrovni své osobnosti s tím, jak se do toho všeho cítí zapadat. Pokud má člověk Mars v pevném znamení Štíra, dokáže v sobě aktivizovat určitý konkrétní citový stav, který ho pak ponouká k žádoucí činnosti, jež v konkrétních podrobnostech odpovídá příslušnému domu kam Mars spadá. Pokud je Slunce v iniciativním Beranu, člověk se sám cítí jako čelní iniciátor činů, jejichž charakter dává jeho osobnosti význam atd.

Znamení mají také svého vládce a zde existuje jednoduchá pomůcka, která ponechává možnost aplikovat vše, co jsme si zde řekli. Pokud je nějaká planeta ve znamení, kterému vládne jiná planeta, lze její činnost vykládat tak, jako kdyby byla v konjunkci s oním vládcem znamení tj. jako kdyby jejich vliv byl sloučen. Příklad: Mars je ve znamení Lva. Lvu vládne Slunce a to je ve znamení Panny. Sebeprosazující činnost, ke které ponouká Mars bude mít charakter klidného ustáleného sebevědomí, ale sebevědomí samo bude založeno na sebedůvěře člověka, který dopře rozumí nebo chce rozumět své činnosti, problémům z praktického hlediska a který se cítí jako řešitel těchto věcí (i když nemusí vždy na první pohled mít auru jako Mistr Proper). 


Takto lze tedy hodnotit, jak se u člověka uplatňují jednotlivé astrologické kvality.